Rendelés

Így rendelj ólomüveget

Ha ablakba, ajtóba való ólomüveg panelt szeretnél

Javasoljuk, hogy elsőként nézd meg a képgalériát, melyből ízelítőt kaphatsz eddigi munkáinkról. Keress bennünket, hogy elképzeléseidet meg tudjuk beszélni.

Ahhoz, hogy minden szempontból elvárásaidnak megfelelő tervet készítsünk, tudnunk kell majd, hogy milyen környezetbe, milyen fényviszonyok közé kerül az üveg, és természetesen a Te esetleges színre, stílusra, festésre, stb. vonatkozó igényeidet is ismernünk kell. Néhány tervet láthatsz itt, és az interneten is érdemes inspirációt gyűjteni. Ha semmilyen elképzelésed nincs, az sem akadály, ez esetben saját ötleteinkre támaszkodunk majd. Viszont mindenképpen tudnunk kell majd, körülbelül milyen összeget szánsz a munkára.

Ezen információk hiányában csak vaktában tapogatózunk a tervkészítés során, amelyből az esetek többségében nem lesz üveg. Ez nekünk rengeteg - egy nagyobb, bonyolultabb üveg esetén akár több napos - felesleges munkát, Neked pedig csalódást jelent. Emiatt a fenti információk hiányában sajnos nem tudunk tervet készíteni, és így ajánlatot adni sem.

Ha budapesti vagy környéki helyszínre kellene az ólomüveg, és van rá lehetőség, egy-egy komolyabb üveg esetén szívesen megnézzük élőben is a környezetet, de Téged is örömmel várunk műhelyünkbe, ha a személyes megbeszélés híve vagy.

Ezt követően a mintáról vázlatot készítünk, melyet addig alakítunk, amíg nem vagy maradéktalanul elégedett vele. Ekkor pontos méreteket veszünk, vagy kérünk. Két méretre is szükség lesz, egyik a panel külmérete, a másik pedig az üveg látszó részének mérete. Ha több panelből áll a kompozíció, mindenképp ismernünk kell a panelek közti merevítők, keretek szélességét is. Alakos (nem téglalap alakú) alakú panel esetén mindenképpen személyesen rajzoljuk le a körvonalat. A méretek ismeretében elkészítjük a pontos tervet, színtervet, majd kezdődhet a tényleges munka.

vagy hívj telefonon:

+36 30 647 8394

Lámpák, órák, kisebb ajándéktárgyak esetén

Mindig van készen néhány ilyen tárgyunk, de komoly készletet nem tartunk semmiből sem. Kész üvegeinket a lenti linken tudod megnézni, és megvásárolni. A gomb megnyomásával a glazzone.hu című oldalra jutsz, mely webáruház is egyben. Ezt az oldalt alapvetően a szintén általunk készített üvegékszerek értékesítése miatt üzemeltetjük, de az egyszerűség kedvért ide töltjük fel kész tárgyainkat is. Ezeket műhelyünkben élőben is megnézheted. Kérjük, hogy mindenképpen telefonálj, mielőtt jössz, mivel nincs nyitvatartási időnk, és nem vagyunk mindig a műhelyben!

Természetesen az egyedi igényeidnek megfelelő üveget is elkészítjük. Olyasmivel is szívesen kísérletezünk, amit még sosem csináltunk. Kérjük, hogy ehhez vedd fel velünk a kapcsolatot.

Ólomüvegezés - melyiket válasszam? Rézfólia, vagy tiffany 2.

Múltkori bejegyzésemben ígértem, hogy az ólomüveg-tiffany üveg témát tovább boncolgatjuk. Most azt szeretném nektek bemutatni, hogy az üveghasználat miként alakítja a különböző módszerekkel összerakott üvegek végső képét.

Múltkor egy bejárati ajtó üvegén dolgoztam. A kérés az volt, hogy az alap halvány, színes üvegekből készüljön, és legyen egy-két hangsúlyos eleme, a keret, és pár rogyasztott "tallér". Ez a fotó a négy panelből a legkisebb darabot mutatja.

tiffany ajtó

Az alap nyolcféle színből készült, és igyekeztem a lehető legtöbb fajta felületnek teret adni. Ez azért is volt, mert egy olyan üveg esetében, ami közelről is látható (tehát nem több méter távolságra van a szemlélőtől, mint egy pl. templomüveg) számomra lényeges szempont, hogy a fény tükröződése is külön élmény legyen. Ez nekem a sokféle felület kavalkádját jelenti.

Az üveg egyszerű, klasszikus, leginkább viktoriánus mintájú. Ehhez a stílushoz szerintem a nem "steril", rusztikus, egyenetlen, hullámos felületű, esetenként hibásnak tűnő felületű üvegek passzolnak, ezért ilyeneket válogattam össze. Ezek, bár gépi készítésűek, mégis kicsit olyan illúziót keltenek, mintha régi, kezdetleges módszerekkel készült üveggel lenne dolgom. Ezen üvegek vágási felülete hullámvonalat képez, ahogy az alábbi fotón látható (jobbról a harmadik szürke üveg egy egyenes üveg, összehasonlításképpen):

üvegminták1

Könnyű elképzelni, hogy egy hullámos felületet egy párhuzamos szélű rézfóliával nem lehet szépen bevonni. A rézfólia az üvegek lapján egyenetlen, hullámos lesz.

A következő képen pedig két tényleg egyszerű, szintén gépi üveget mutatok, élből fotózva. Az üvegek érdekessége, hogy névleges vastagsága mindkettőnek 3mm. Ehhez képest jól látszik, hogy az egyik közel kétszer olyan vastag, mint a másik.

üvegminták2

Nyilvánvaló, hogy azonos szélességű fóliával ezt a két üveget bevonva teljesen más lesz a forrasztási vonal vastagsága. Ezt valamennyire orvosolhatjuk különböző szélességű fólia használatával, de teljesen nem lehet ezeket a különbségeket eltüntetni.

Az üvegek ráadásul nemcsak apró egyenetlenségeket tartalmaztak, hanem egész nagy hullámokat is. Ha egy darabot lefektettem, annak egyik sarka pl. esetleg 1-2 mm-t is elemelkedett az asztaltól. Ez azt eredményezte, hogy az egymás melletti daraboknál ekkora szintkülönbségek adódtak. Ez látható - már forrasztott állapotban - az alábbi képen. A sötétkék üveg egyenes, az asztalon fekszik, míg két oldalról mellette a világos üveg csatlakozó része 1-2 mm-rel "feljebb" van. Ekkora differenciát a forrasztással nem lehet "eltüntetni".

forrasztás 1

Ezek az egyenetlenségek ólomsínben szinte teljes egészében észrevehetetlenek, az ólomsín hornya ugyanis valamivel szélesebb, mint az üveg névleges vastagsága, és az ólomsín is elég robosztus ahhoz, hogy láthatatlanul felvegyen valamennyi méretkülönbséget. Az üveg végül mégis rézfóliás módszerrel készült, ez sokkal egyenetlenebb forrasztási vonalakat eredményez, ahogy a képeken is látszik. Nekem - minthogy régi műszaki beütésemet nem tudom levetkőzni - nagyon fontosak az egyenletes forrasztási vonalak, de egyébként sokaknak ez egyáltalán nem számít.

Minden esetre, ha valaki hozzám hasonlóan kényes az ilyen részletekre is, az jó, ha ezt is figyelembe veszi, amikor módszert választ az üveg összerakásához.

forrasztás 2


x

Szélvas márpedig kell

Vagy legalábbis valamilyen merevítés, ha nem is szélvas. Persze bizonyos méret feletti paneleket elég nehéz belső merevítéssel megoldani.

Szélvas az a vízszintesen, az üveg hátulján elhelyezett merevítő fémcső, fémrúd, amelynek végeit a kerethez kell rögzíteni, az üvegpanelt pedig az ólomsínekbe forrasztott drótok segítségével kell hozzá rögzíteni. Az ólomüveg élükkel csatlakozó üvegdarabok ólomsín segítségével történő egymás mellé helyezésével jön létre. Ez egy eléggé sérülékeny szerkezetet alkot, főleg, ha végiggondoljuk, hogy az ólom egy nagyon puha fém, melynek nem túl sok tartása van. Mozgó tárgyakban, nyíló ajtókban, ablakszárnyakban különösen ki vannak téve a deformálódásnak. Illetve a régi időkben, amikor még az ólomüveg táblák közvetlenül érintkeztek a külső környezettel, a szélnyomás még komolyabb igénybe vételt jelentett ezeknek az alkotásoknak. Ezt próbálták őseink ezzel a fentebb leírt merevítéssel kivédeni, innen is ered az elnevezése: szélvas.

Nemrég a Mátrában jártunk az Ózon Hotelben. Ez egy hatalmas szálloda a hegyoldalban, minden eresztékében modern kialakítással. Emiatt is nagy meglepetést okozott, hogy a szálloda kis kápolnáját a halltól elválasztó falba és tolóajtóba egy klasszikus, szép, festett, egyházi témájú ólomüveget építettek be.

ólomüveg ajtó1

Közelre érve aztán kicsit lelohadt a lelkesedésünk, mivel a kompozíció minden táblája megrogyva, az egyes üvegdarabok közül több elrepedve, kitörve várta a látogatókat.

ólomüveg ajtó2

ólomüveg ajtó3

ólomüveg ajtó4

Persze, mint szakmabeli, rögtön azt kerestem, hogyan lehetne megmenteni, és mitől került ilyen állapotba.

Az már az egész elrendezésen is látszott, hogy eredetileg nem ide készült, mivel az összetartozó vonalak nem találkoznak, és nem is szimmetrikus az összkép, aminek annak kellene lennie. (A középső tábla egy tolóajtóban van, de ha teljesen be van húzva, akkor sincs jó helyen a két szélsőhöz képest.) A fölülvilágítóba került üveg pedig valójában két külön tábla, szorosan egymás mellé téve. Így azért nem 100%-os a kép, de még így is szép.

ólomüveg ajtó5

Az üveg másik oldalát nézve aztán választ kaptunk kérdéseinkre. A hátoldalon lévő szélvasak egy részét kiszedték, illetve amit benne hagytak, azokat is elvágták, nem kötötték a kerethez:

ólomüveg ajtó6

ólomüveg ajtó7

ólomüveg ajtó8

ólomüveg ajtó9

A szélvasnak épp az a lényege, hogy a végei a kerethez legyenek erősítve, mert így az üvegtábla egy részének súlya a szélvason át a keretet terheli, nem pedig az alsó sorokban levő üvegdarabokat. Ha tehát a szélvasat nem kötjük a kerethez, annak semmi értelme nincs, sőt, még inkább - minimális mértékben - ront a helyzeten, hiszen innentől kezdve a szélvas súlya is az alsó sorokat terheli.

Az emberek (megrendelők :-)) általában nem rajonganak a szélvasakért, mivel azok az esztétikai élményt rontják. Mi ezért mindenféle egyéb módszerekkel szoktuk kiküszöbölni a használatának szükségességét. Ha a minta lehetővé teszi, acélbetétes sínt teszünk egy-egy sima ólomsín helyett, belső merevítést alkalmazunk, vastagon, domborúra forrasztjuk az ólomvonalakat (persze emiatt 2-3-szor annyi cint használunk), illetve egyes esetekben már kívülre forrasztott acélszalagos, szinte észrevehetetlen merevítést is készítettünk. De ekkora méretű tábla esetén nem lehet megkerülni a szélvas használatát. Ahhoz, hogy a szélvas legalább észrevétlen maradjon, láttunk már olyan megoldást, hogy kifejezetten az adott üveg mintájához hajlítgatott szélvasakat raktak be. Ez nagymértékben javítja az esztétikai élményt, bár kétség kívül kevésbé merev, mint az egyenes vas, ezért sűrűbben kell rakni, és költségesebb is elkészíttetni. Azonban még ha egyenes szélvasat rakunk is be, a képeket látva abban talán egyetérthetünk: az még mindig jobb, mint egy hamar megrogyó, eltorzult üvegtábla...


x

Ólomüvegezés - melyiket válasszam? Rézfólia, vagy tiffany 1.

Az ólomüvegeket kétféle módszerrel lehet elkészíteni, rézfóliát, vagy pedig ólomsínt alkalmazva az összerakáshoz. A továbbiakban ezt a két eljárást tekintjük át nagy vonalakban.

Nézzük először az ólomsínes megoldást. Az ólomsín egy H profilú, általában húzott ólomszál, melynek hornyaiba kerül az üveg. Az ólom késsel könnyedén vágható, valamint könnyen hajlítható kézzel is, így ezzel az eljárással az üvegdarabok egyszerűen üvegtáblákká építhetők össze. Amikor elkészül a tábla, legalább az ólomszálak találkozási pontjait - de egyes ólomüvegesek (én is) a sín teljes felületét cinnel forrasztják le, így egy hálós szerkezet jön létre, melynek merevségét maguk az üvegdarabok adják.

ólomsínes módszer rajz

Bár az ólom puha fém, azért tetszőlegesen kis ívben mégsem hajlítható, így ezzel az eljárással nem lehet nagyon apró darabokból építkezni. Ezen kívül az egyes darabok oldalról, a sínbe betolva kerülnek a helyükre, ezért az összerakásnál bizonyos sorrendet kell tartani, és nem is állhat akármilyen formájú darabokból az üveg. A következő képen például a lenti háztetőt és a rajta lévő kéményt nem lehetne ólomsínnel összerakni, mivel a kéményt a háztető gerince felől kellene becsúsztatni, viszont onnan nem férne be.

kényényes tiffany üveg

Egy-két ritka kivételtől eltekintve ólomsínes módszerrel nem készítenek, csak síküveget.

A másik módszer a rézfóliás technika. Ennek során az üvegdarabok élét vékony, öntapadós rézcsíkkal, ún. rézfóliával vonják be. A rézfólia azonban szélesebb, mint amilyen vastag az üveg, így a fólia egy része az üveg lapjaira is rátakar. A fóliával körben bevont üvegeket egymás mellé helyezik, és a rézzel bevont részeket cinnel összeforrasztják. Így az ólomsínhez hasonló H profil alakul ki.

rézfóliás módszer közelről

rézfóliás módszer rajz

Mivel a rézfólia ellentétben az ólomsínnel tetszőlegesen kis ívben is hajlítható, ezért ezzel a módszerrel sokkal aprólékosabb munkák is készíthetők. Az üvegdarabokat csak egymás mellé kell tenni, így az egyes darabok alakját tekintve sokkal nagyobbak a lehetőségek. A fóliás módszer forma tekintetében is sokkal nagyobb szabadságot biztosít, mivel ezzel az eljárással térbeli alakzatok is létrehozhatók. Így készülnek a híres Tiffany lámpák is.

tiffany lámpa készítése

A kész üvegen az ólomsínek sokkal erőteljesebb vonalakat hoznak létre, míg rézfóliával finom, vékony vonalakat is elérhetünk. Cserében viszont az ólomvonalak szabályosak, széleik pontosan, párhuzamosan futnak. Rézfóliával bármilyen precízen dolgozunk is, soha nem lehet ilyen szabályos vonalakat készíteni.

A pontos vágás, szükség esetén csiszolás mindkét módszernél alapkövetelmény, ólomsín esetén az elnagyolt, rosszul kivágott, pontatlanul illeszkedő darabok - főleg, ha még a tömítést is megspóroljuk a munka végén (erről majd egy másik bejegyzésben lesz szó részletesen) - a kész panel lazaságát okozhatják. Panelünk emiatt idő előtt megrogyhat, darabjai összetörhetnek. Tiffany módszernél pedig a pontatlanság egyenetlen, csúnya forrasztási vonalakban mutatkozik meg.

Tehát: ha aprólékos mintára, térbeli alakzatra van szükség, akkor csak a rézfóliás technika jöhet szóba. Bizonyos minták mindkét módszerrel elkészíthetők, ebben az esetben szabadon dönthetünk, milyen módszert választunk.

A témát a későbbiek során még tovább boncolgatjuk, egyes aspektusait jobban részletezzük, hátha segít azoknak, akik most még tanácstalanok az alkalmazott módszert illetően.


x

Ahogy a jobbak csinálják

Jó két éve, hogy az internetről próbáltam megtanulni, hogyan is kellene üveget festeni. Ez így kissé furcsán hangozhat, de így van, és ennek okait most ne firtassuk :-).

Szóval találtam is egy weboldalt, ahonnan sikerült alapinformációkat összeszednem. A feketével és ezüsttel történő festést azóta is ennek alapján csinálom. Na de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy ennek kapcsán feliratkoztam arra az oldalra, és így rendszeresen kapom onnan a hírleveleket. Pontosan nekem való a gyakoriság, kábé havonta egy levelet írnak "az angol pasik", ahogy magamban nevezem őket.

A tiszta képhez az azért hozzá tartozik, hogy nem "mezei" üvegfestőkről van szó. Volt Angliában egy nagy üvegfestő cég, a Hardmann. Ezt a céget 1838-ban alapították, és a világ egyik vezető üvegfestő és ólomüveges cégévé vált, munkáik Anglián kívül megtalálhatók Amerikától Ausztráliáig. Sajnos, a cég 2008-ban befejezte működését. Ebben a műhelyben dolgozott ez a két angol úriember, akiknek a módszereiről a következőkben lesz szó. Egyikük ennek a műhelynek a vezető tervezője volt, amikor az megszűnt.

Szóval már több hírlevelük kapcsán is elfogott az irigység, amiatt, amivel, és ahogy ők tudnak dolgozni, és a mostani, legutolsó levél is ilyen volt.

Minden üvegük saját tervezésű, így a munkát értelem szerűen a tervezéssel kezdik. A tervet életnagyságban készítik el, a festést is ábrázolják nagy vonalakban.

Szinte kizárólag kézi készítésű üveggel dolgoznak, amit Európa több országából szednek össze. Majdnem minden felhasznált üvegük két rétegű, vagyis átlátszón van egy színes réteg, amelynek a lemaratásával / homokfújásával finom átmeneteket, foltokat, vagy - ha épp arra van szükség - éles határvonalú színes részeket tudnak létrehozni az üvegen.

Az is természetes náluk, hogy az üvegük minden egyes darabja festett. Van, amire részletes, bonyolult minta kerül, és olyan is, amin csak egy folt kap helyet, de valami minden darabra kerül.

Minden üvegből próbadarabokat festenek, homokfújnak, égetnek, vágnak, savaznak, hogy amikor élesben csinálják a dolgokat, már ne érhesse őket meglepetés.

festett üveg részlet

Nem tudom, hogy van ez, én látom csak így, vagy tényleg így van, de valahogy hazánkban alig tudok mostani készítésű, gazdagon festett ólomüvegről. Elvétve van ilyen, a legtöbb üveg nem, vagy alig tartalmaz festést, közép, vagy alsó kategóriás üvegekből készül. Csak egy számít, hogy olcsó legyen. Ha végre látok egy igazi szépséget, arról legtöbbször kiderül, hogy egy-egy régi üveg restaurálása, vagy pótlása.

Pedig 100-150 évvel ezelőtt elég jó alapokat kaptunk elődeinktől, kár volna ezeket végleg elfelejteni!!


x

Gondolatok régről

Az üveges "küldetéséről"

"Az üveg az emberiségnek több világosságot, napfényt, meleget és tisztaságot ad, s aki az üveg feldolgozásával foglalkozik, az üveget az emberek használatára alkalmassá teszi: hivatást tölt be. Az üveggel való foglalkozás nem egyszerű mesterség, más jobb híján a mindennapi kenyeret biztosító szükséges rossz, hanem annak, aki ezt a foglalkozást választja életpályának, valóságos hivatás. Az üveggel való foglalkozás egész embert, az értelmet, az érzelmet és az akaratot egyformán igénybevevő tevékenységet kíván. Az üveggel való foglalkozással elsősorban nem magunknak kívánunk előnyöket biztosítani, hanem az emberi a nemzeti közösségnek akarunk szolgálni."

A becsületről, mestertársakról

"A mester becsületessége azt is jelentette, hogy csak jó árut adott el, csak jó mértéket és jó súlyt használt. ... A jó mérték és jó súly alkalmazása a mi iparunkban azt jelenti, hogy a mester azt az anyagot adja, amit a vevő megrendelt, munkáját készítse el szakszerűen, az anyag minőségét ne hallgassa el a vevő előtt."

"A mester tehát még versenytársában se lásson ellenséget, hanem dolgozót ... mestertársát még akkor se kisebbítse, ha az egyébként megérdemelné. Sohase nézze azt, mit csinál a másik, csak azt, hogy maga viselkedjék és működjék becsületesen, tisztességesen, hogy a közösség elé bármikor emelt fejjel állhasson."

"A mster tartozik azzal mestertársánakés a közösségnek, hogy olyan áron vállaljon munkát, amelyen más is vállalna, amelyen megtalálja a maga megélhetését is. Árainak megállapításakor tehát ne az vezesse, hogy ha ilyen áron vállal a másik is, akkor én olcsóbban tudom elkészíteni, hanem maga számoljon lelkiismeretesen és pontosan."

"Az öntudatos mester mestertársának a munkáját nem csepüli le, és nem ócsárolja. Más mester vevőjét, megrendelőjét lebeszélni, munkát vállalni azzal , hogy jobban, szebben és tartósabban tudja elkészíteni, tilos volt, s ma is tisztességtelen eljárás."

"Az iparos-öntudat és a hagyományos iparos-becsület velejárója, hogy senki se higgye, hogy a minden mesterségnek arany a feneke szólás azt is jelenti egyúttal, hogy a mesterségből hirtelen meg lehet vagy meg kell gazdagodni."


x

Megnevezések, kifejezések

Ólomüveg - ólmozott üveg

Magyarul helyesen az ólomsínekkel összerakott üveg megnevezése ólmozott üveg. Persze azt nem tudom, ki állapítja meg, mi helyes, és mi nem. Szerintem az a helyes, amit a "nép" használ, márpedig a "nép" az ólomüveg kifejezés alatt általában az ólomsínekkel összeépített üvegdarabokat érti. Ezért én is az ólomüveg kifejezéssel illetem ezeket a tárgyakat. De azért nem árt, ha tudjuk, hogy hivatalosan, valahol (talán az Akadémián) egyszer azt mondták, hogy ennek neve: ólmozott üveg. Persze felmerül a kérdés, hogy akkor mi az ólomüveg? Hát ez:

Ólomüveg - ólomkristály

Ezek a szavak ugyanazt jelentik (hivatalosan), vagyis azt az üvegféleséget, melynek alapanyaga nagyrészt ólom, puhasága miatt nagyon alkalmas csiszolásra, ezért a metszett üvegek, vázák, tálak, poharak, stb. alapanyaga is ez. Tulajdonságai még, hogy rendkívül szép a hangzása, koccintáskor hosszan szóló bongó-csilingelő hangot ad, valamint, hogy szép a csillogása is. A súlyos alapanyag miatt pedig az ólomkristály maga is súlyos, sokkal nehezebb, mint egy hasonló formájú normál üveg tárgy. Egyébként nagy ólomtartalmú üvegekből készülnek ipari felhasználású üvegek is, pl. röntgenkamrák ablakai.

Akkor most ólmozott üveg-e a tiffany?

Ez egy nehéz kérdés...

Az üvegtáblák darabokból történő összerakásának két alapvető módja van. Egyik esetben ólomsínek segítségével építjük össze az üveget, másik esetben pedig rézfólia segítségével. Mindkét módszernek vannak előnyei, és vannak hátrányai. Egyik sem jobb, vagy rosszabb, csak más. Angol nyelvben nincs is a kettő megkülönböztetve, egyformán "stained glass" a nevük. Magyarországon a rézfóliás módszerre használatos a "tiffany üveg" kifejezés, az ólomsínes üvegre pedig az "ólmozott üveg". Azonban a köznyelvben használatos "ólomüveg" alatt sokan mindkét módszert értik. Ha ólomüveget szeretnél rendelni, nem árt ezekkel a fogalmakkal tisztában lenni, és a készítővel is egyértelműen tisztázni, milyen technikát használ, illetve milyen technikával szeretnéd az üveget elkészíttetni. Erről a két módszerről még bővebben olvashatsz "Ólomüveg vagy Tiffany" című cikksorozatunkban.


x

Az üvegfestésről dióhéjban

Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy hogy most nem a hobbi boltban is kapható mindenféle színű, kis tégelyekben kapható festékekről, és azok használatáról lesz szó. Ezek a festékek az utóbbi évszázad termékei, használatuk egyszerű, hőkezelésükhöz is mindössze egy konyhai sütőre, 150-170 fokos hőmérsékletre van szükség. Valódi tartósságot viszont nem lehet velük elérni.

festett grisaille ólomüveg 1300-ból

Ehelyett inkább arról a festési technikáról fogok írni, ami már többszáz éve változatlan alapanyagokkal és módszerekkel történik, és amivel elérhető, hogy a festés akár 5-600 évig is megtartsa eredeti szépségét. (Bár ma nem azért szoktak készülni a dolgok, hogy 500 évig megmaradjanak, de néha tehetünk kivételt.) Mint például ez az ólomüveg itt fent, amely ma a Victoria & Albert múzeumban van, és eredetileg a St. Denis-i apátságból, 1300 körül-ből származik.

Ebből azt is mindjárt láthatjuk, hogy az a két szín, amelyet ólomüvegezéshez a leginkább használtak elődeink, a fekete és a sárga.

A fekete lehet barna is, a lényeg, hogy ezzel rajzoltak kontúrokat, és ezzel készítették a különböző árnyékolásokat. A színeket pedig általában az eleve színes alapanyagból készített üvegek felhasználásával nyerték. Így tehát egy vörös ruha vörös üvegdarabokból készült, a textil-hatást pedig feketével felhordott árnyékolás adta. A fekete illetve barna festék átlátszatlan, és egy külön réteget képez az üvegen, melyet magas (festéktől függően 590-800) fokon kell beégetni ahhoz, hogy szép és tartós is legyen. A festék fém-oxidok (fekete esetén vasoxid), és puha, alacsony olvadáspontú üvegpor keveréke.

A sárga festék alapvetően más, mint a kontúrfestékek. A színt úgy kapják, hogy ezüstnitrátot juttatnak az üveg felületére, és ezt égetik ki kemencében 550-600 fok körül (ki kell tapasztalni). Az ezüst nitrátot porfestékkel keverik, hogy egyáltalán láthatóvá váljon, hova kerül a festék, mivel az ezüst nitrát oldata egyébként színtelen. Az ezüst az üveg molekuláris szerkezetét változtatja meg, és nem képez külön bevonatot az üvegen. Ennél fogva az üveg tökéletesen tiszta és átlátszó marad, a sárgított rész idegen anyagoknak is sokkal jobban ellenáll, mint az egyéb festékek.

Elődeink fantasztikus képeket tudtak festeni e két szín - a fekete és a sárga - felhasználásával, mint pl. ez az ólomüveg kép itt lent, mely "Zsuzsanna és a vének" címet viseli, és 1500 körül készült.

grisaille ólomüveg festett

Ez az egyszínű vagy grisaille technika azonban néha mégsem elég. Ha olyan kicsi színes darabokat kell előállítani, amiket nem lehet - méretük, vagy alakjuk miatt - külön üvegdarabokból előállítani, akkor következik a többi festék használata. Ezek között is vannak zománc és transzparens festékek. Minthogy az ólomüveg lelke a rajta áteső fény, áteső fényben pedig minden zománc festék feketének látszik, a hangsúly ólomüveg esetén a transzparens festékeken van. Sajnos, ezek a festékek nem mindig jók, nem minden szín szép belőlük. Pl. piros transzparens festéket egyáltalán nem lehet beszerezni. Természetesen van pirosnak nevezett festékek, de ez - amellett, hogy méregdrága - nem is igazán szép, hol bordós, hol barnás beütésű, de semmiképpen nem szép élénkpiros. Ezen túlmenően nagyobb felületek esetén finoman szólva nagyon nehéz egyenletes színt előállítani. Ráadásul ezek a festékek ugyan elég jól ellenállnak a mechanikai hatásoknak, de már egy egyszerű mosogatószer is nyomot hagy rajtuk, nem beszélve a durvább savakról, egyéb vegyi, vagy tisztító anyagokról. Hátránya még a festékeknek, hogy bármennyire is transzparensnek mondják őket, ezek mindig homályosítják valamennyire az üveget.

Persze mindenre megvan az orvosság, csak bírja pénztárcánk. Ezen hiányosságok kiküszöbölésére használják ugyanis a kétrétegű üvegeket. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van egy alapüveg, ami legtöbbször átlátszó (fehér), és ezen van egy vékonyabb színes réteg. Ólomüvegezéshez ezt úgy használják, hogy sz üvegdarabot kivágják, majd a színesen hagyandó részt letakarják, és a darabot savfürdőbe mártogatják. Addig kell a savazást folytatni, amíg a szabadon hagyott területről a színes réteg teljes egészében eltűnik. Ez tartós is, átlátszó is, egyenletes is, ellenben az ilyen kétrétegű üvegnek négyzetmétere 150-200 ezer forint, és sem beszerezni nem könnyű, sem pedig magát a savazást nem egyszerű kivitelezni. Ezt ugyanis a rendkívül veszélyes fluorsavval kell végrehajtani, melyhez speciális helyiség, szellőztetés, és védőfelszerelés szükséges.

Kétrétegű üveget próbálhatunk utánozni úgy, hogy színtelen üvegre színes üvegporral visszük fel a mintát. Ezzel szép színeket lehet elérni, egyenletes is, de inkább csak áttetsző lesz a végeredmény, mivel az üvegporban maradt levegő nem tud eltávozni és ez homályosságot okoz. Minden esetre a festéknél jobb megoldás, de ezzel apró mintákat, vonalakat nem lehet húzni, és elég körülményes az üvegpor jó felvitele is. Csak egymással kompatibilis üvegekkel lehet megcsinálni, máskülönben fennál a repedés, törés kockázata. Ezért, ha valaki ragaszkodik egy-egy üveghez (pl. antik üveghez, kézi gyártású üveghez), el kell felejeni ezt a megoldást. Hátránya még ennek, hogy olyan magas hőfokra kell az üveget felhevíteni, hogy az teljesen elveszíti eredeti felületét, ellenben felveszi a kemencében alatta levő felület mintáját. Ha ragaszkodunk egy meghatározott felülethez, ne próbálkozzunk ezzel.

A leírtakból talán kitűnik, hogy - mivel minden festék más hőfokon ég be - minden darabot többször kell égetni. Először ráolvasztjuk az üvegport, kihűtjük. Utána beégetjük a feketéket. Ezt is esetleg több lépésben. Ha nem csak kontúrfestést alkalmazunk, akkor mindenképpen több lépésben. Néha 3-4-szer is visszateszik a komoly üvegfestők a kemencébe a fekete festést, ahogy egyik réteget a másik után felhordva végül kialakítják egy arc, vagy kéz végleges rajzolatát. Eztán jöhet az egyéb színes festékek beégetése, majd legutoljára az ezüst nitrátos színezés.

Amint látható, a jó és szép, többszínű festés meglehetősen körülményes, hosszadalmas, és alapanyag, valamint eszközigényes, és ezért kifejezetten drága eljárás. Azonban mint az egész ólomüvegezésre, a festésre is áll az, hogy a költségei és így az ára nagyon tág határok között változhat. Az egyszerű pedig nem silány, de a bonyolult is lehet rossz minőségű, vagy ízléstelen. Tehát sima kontúrfestéssel, egyszeri beégetéssel is nagyon szép ólomüvegek készíthetők.


x